W sytuacji, kiedy kontrahent unika płatności za wykonane usługi, należy przedsięwziąć środki mające na celu odzyskanie należnych zobowiązań. Przede wszystkim należy zebrać niezbędne dokumenty potwierdzające powstanie długu (umowy, faktury). Następnie warto odbyć rozmowę z dłużnikiem. Istnieje prawdopodobieństwo, że dług powstał w wyniku zaniedbania bądź zapomnienia o należytych płatnościach i wystarczy słowne przypomnienie, aby zobowiązanie zostało uregulowane. W sytuacji, gdy dłużnik po odbytej rozmowie wciąż nie przesłał wynikającej z umowy czy faktury kwoty pieniędzy, można przesłać wezwanie do zapłaty. Warto taki dokument przesłać pocztą z opcją potwierdzenia odbioru, aby mieć pewność, że korespondencja trafiła do odbiorcy. Wezwanie do zapłaty powinno zawierać informacje dotyczące danej płatności, m.in. numer faktury, kwotę, datę jej wystawienia, a także datę, kiedy powinna zostać uregulowana.